Sprawdź, czy fotelik spełnia normy bezpieczeństwa. Najnowszą normą bezpieczeństwa jest norma R129 z 2013 r. inaczej i-Size. Foteliki z tą normą są poddawane bardziej rygorystycznym testom i zapewniają lepszą ochronę głowy i szyi w porównaniu z normą R44. Wymagania te obejmują m.in. testy zderzeniowe, kwestie montażu fotelika w samochodzie oraz kategorie wzrostową.
Norma R44. Jest to jedna z najbardziej znanych w Europie regulacji dotyczących bezpieczeństwa dziecka, podróżującego samochodem. Norma ECE R44 określa minimalne wymagania dotyczące konstrukcji, wytrzymałości, montażu oraz etykietowania fotelików samochodowych przeznaczonych dla różnych grup wagowych dzieci od narodzin aż do 36 kg. Norma ECE R44 określa również testy zderzeniowe, którym muszą podlegać foteliki samochodowe, aby otrzymać certyfikację zgodności.
Szukasz fotelika samochodowego z normą i-Size? Sprawdź ofertę Lionelo.
Czym różni się norma R129 od normy R44?
-
- Zakres wzrostowy a zakres wagowy. Norma R44 określa foteliki samochodowe według kategorii wagowej dziecka. Natomiast norma R129 koncentruje się na wzroście dziecka. Norma R44 obejmuje foteliki od narodzin do 36 kg, a norma R129 od narodzin do 150 cm.
-
- Testy bezpieczeństwa. Norma R129 wprowadza bardziej rygorystyczne testy bezpieczeństwa – testy zderzeniowe z użyciem znacznie nowocześniejszych manekinów, które lepiej symulują anatomiczne cechy dziecka. Norma R44 wykorzystywała do testów tylko 4 manekiny, które miały jedynie 5 czujników. Norma i-Size powiększyła zestaw manekinów aż do 8 i każdy z nich ma ponad 70 czujników. Norma R129 ma również bardziej szczegółowe wymagania dotyczące stabilności
i ochrony bocznej.
- Testy bezpieczeństwa. Norma R129 wprowadza bardziej rygorystyczne testy bezpieczeństwa – testy zderzeniowe z użyciem znacznie nowocześniejszych manekinów, które lepiej symulują anatomiczne cechy dziecka. Norma R44 wykorzystywała do testów tylko 4 manekiny, które miały jedynie 5 czujników. Norma i-Size powiększyła zestaw manekinów aż do 8 i każdy z nich ma ponad 70 czujników. Norma R129 ma również bardziej szczegółowe wymagania dotyczące stabilności
-
- Etykietowanie. Norma R129 wprowadza nowe etykietowanie, które jest bardziej przejrzyste dla konsumentów. Na etykietach znajdziesz informację dotyczącą wzrostu dziecka, a nie tylko wagi jak było w przypadku normy R44.
-
- Rygorystyczne wymagania dotyczące zabezpieczeń. Foteliki z normą R129 muszą przejść bardziej kompleksowe testy, aby uzyskać certyfikację zgodności.
Ważną informacją jest, że od 1 września 2024 r. sprzedaż fotelików samochodowych zgodnych z normą R44 będzie zakazana w Unii Europejskiej.
Czym są testy zderzeniowe?
Testy zderzeniowe fotelików dla dziecka są procesami przeprowadzanymi w warunkach laboratoryjnych. Mają na celu symulowanie różnych scenariuszy wypadków drogowych w celu oceny bezpieczeństwa fotelików. Wyróżniamy testy zderzeniowe frontalne, boczne i tylne.
Podczas testów zderzeniowych fotelik jest umieszczony na specjalnej platformie testowej,
a następnie poddawany nagłemu zderzeniu z różnymi kierunkami i prędkościami, aby zobaczyć, jak zachowuje się w przypadku wypadków.
Podczas testów zderzeniowych mierzy się również parametry: siły działające na manekin, przemieszczanie, odkształcanie i obciążanie, aby ocenić, jak fotelik absorbuje energię zderzenia i chroni dziecko przed obrażeniami. Wyniki testów są analizowane, a foteliki, które spełniają określone wymagania bezpieczeństwa otrzymują certyfikaty zgodności, które potwierdzają, że fotelik jest bezpieczny w użytkowaniu.
Dlaczego testy zderzeniowe są tak ważne?
Przede wszystkim chodzi o bezpieczeństwo dziecka. Foteliki samochodowe są jednym
z najważniejszych środków ochrony dziecka podczas podróży samochodem. Testy zderzeniowe pozwalają ocenić, jak dobrze foteliki chronią dzieci w przypadku wypadku drogowego, co ma kluczowe znaczenie dla ich bezpieczeństwa i zdrowia.
Dzięki testom zderzeniowym można ocenić, jak fotelik absorbuje energię zderzenia i jak skutecznie chroni dziecko przed obrażeniami. Poprzez identyfikację potencjalnych zagrożeń
i słabych punktów konstrukcji, można wprowadzić poprawki, aby minimalizować ryzyko urazów.
Testy zderzeniowe pozwalają również sprawdzić, czy fotelik spełnia wymagania określone w normach bezpieczeństwa takich jak ECE R44 lub R129. Foteliki, które przechodzą testy i uzyskują certyfikację zgodności są uznawane za bezpieczne do użytku.
Ponadto testy zderzeniowe stymulują innowacje w dziedzinie projektowania i produkcji fotelików samochodowych dla dzieci. Badania nad nowymi materiałami, technologiami czy bardziej zaawansowanymi technikami montażu prowadzą do poprawy bezpieczeństwa fotelików.
Wyniki testów zderzeniowych są często udostępniane publicznie, co pozwala rodzicom dokonywać bardziej świadomych wyborów w zakresie bezpiecznego fotelika samochodowego dla dziecka.
Testy ADAC
ADAC to niemieckie stowarzyszenie motoryzacyjne, które przeprowadza testy zderzeniowe fotelików samochodowych w ramach swojej szerokiej działalności związanej
z bezpieczeństwem na drogach. Testy ADAC są jednymi z najbardziej cenionych
i renomowanych testów zderzeniowych fotelików na świecie.
Testy zderzeniowe fotelików ADAC obejmują szeroki zakres aspektów związanych z bezpieczeństwem i wydajnością fotelika. ADAC przeprowadza testy frontalne, boczne i tylne, aby ocenić, jak dobrze foteliki chronią dzieci. ADAC sprawdza również testy montażu, czyli jak wygodnie i szybko można zamontować fotelik w różnych samochodach. ADAC ocenia również, czy instrukcja montażu fotelika jest jasna i czytelna. ADAC bada również aspekty ergonomiczne fotelików np. wygoda dla dziecka, łatwość siadania i wysiadania oraz dostępność pasów bezpieczeństwa. Ocena materiałów i jakości wykonania również jest brana pod uwagę przez ADAC.
Podkreślenia wymaga, że ADAC sam wybiera modele fotelików, które będzie testować, a producent nie ma na to wpływu. ADAC kupuje 10 fotelików ze sklepów w różnych regionach Niemiec i poddaje je testom. Z uwagi na to, że nie można komercyjnie wykonać takich testów, producent może wykonać analogiczne testy w innych, niezależnych ośrodkach badawczych. Takie ośrodki to np. Tass International w Holandii czy Dekra w Niemczech.
Testy zderzeniowe Tass International
Tass International to globalna firma zajmująca się testami zderzeniowymi oraz symulacjami, skupiająca się na bezpieczeństwie drogowym i transporcie. Tass specjalizuje się
w przeprowadzaniu testów zderzeniowych i symulacji komputerowych, które mają na celu ocenę pojazdu i komponentów fotelików samochodowych.
Testy są przeprowadzane w specjalistycznych laboratoriach z wykorzystaniem zaawansowanych urządzeń i technologii. Tass oferuje szeroki zakres testów, w tym: testy frontalne, boczne, tylne oraz roll-over. Korzystają z nich m.in. producenci fotelików samochodowych dla dzieci. Dzięki temu testy te odgrywają kluczową rolę w poprawie bezpieczeństwa drogowego i zmniejszeniu obrażeń w wyniku wypadku drogowego.
Jak wybrać materiał fotelika samochodowego?
Firma lionelo stosuje 4 warstwy chroniące dziecko podczas wypadku.
Plastiki. PP, HDPE lub ich miks. Jest to najbardziej optymalne połączenie twardości i elastyczności, aby zaabsorbować jak największą siłę przy uderzeniu.
Styropiany. Wewnątrz fotelika EPP lub EPS – różnią się one składem chemicznym. Są to specjalnie wzmocnione styropiany, które przylepia się do plastiku. Ich celem jest pochłonąć jak najwięcej energii uderzenia podczas wypadku.
Zagłówek. Wzmocniony pianką Memory Foam. Świetnie chroni odcinek szyjny dziecka.
Pasy bezpieczeństwa. Małe dziecko ma zupełnie inne proporcje ciała, dlatego pasy dla dorosłych nie będą pasowały. W związku z tym producenci fotelików rekomendują jak najdłuższe korzystanie z pasów fotelikowych. Pomaga w tym regulowany zagłówek czy siedzisko z wkładką, dzięki którym fotelik rośnie wraz z dzieckiem.
Pamiętajcie jednak, że nawet najlepszy fotelik nie spełni swoich funkcji, jeżeli nieodpowiednio zapniecie pasy bezpieczeństwa. Według statystyk aż 48% dzieci ginie z powodu źle zapiętych pasów!
Fotelik przodem czy tyłem do kierunku jazdy?
Dzieci do 4 roku życia nie powinny być wożone przodem do kierunku jazdy. Po pierwsze to czysta fizyka. Jazda tyłem do kierunku jazdy jest 5 razy bezpieczniejsza niż jazda przodem do kierunku jazdy. Dlaczego?
Dziecko w przypadku gwałtownego zahamowania zostanie jedynie delikatnie wepchnięte w fotelik, a nie będzie „rzucone” do przodu. Po drugie, maluszki mają inne proporcje anatomiczne. Niemowlaki mają znacznie większe głowy w stosunku do całego ciała niż dorośli, ale jednocześnie znacznie słabsze mięśnie szyi. Gdyby maluszki były skierowane przodem do kierunku jazdy, to w przypadku nagłego zahamowania, mogłoby dojść do zerwania mięśni szyi.
Fotelik rośnie razem z dzieckiem
Lionelo Astrid – homologacja i-Size. W wielu fotelikach samochodowych zagłówek jest na stałe połączony z siedziskiem. W foteliku lionelo Astrid siedzisko jest wyjmowane. Jak maluszek trochę urośnie, wystarczy wyjąć siedzisko, aby było mu bardziej komfortowo. Ważne jest to, że dzięki zagłówkowi, głowa nadal będzie stabilizowana. Oprócz tego fotelik ma możliwość regulacji pasów. Dzięki temu będziesz mogła dopasowywać pasy do wzrostu dziecka.
Lionelo Antoon Plus – homologacja i-Size, od 40 do 105 cm. Ten fotelik również rośnie wraz z dzieckiem. Dzięki wyjmowanej wkładce dopasowuje się do maluszka. Wkładka umieszczona w zagłówku również jest zdejmowalna. Do tego regulowana wysokość zagłówka. Dzięki temu, że fotelik jest umieszczony na bazie, możesz regulować kąt nachylenia i przekręcać go o 360 stopni. Lionelo Antoon Plus jest również wyposażony w ochronę boczną, która absorbuje uderzenia. Do tego gumowa nakładka na pasy przeciw otarciom – bardzo duży plus za to rozwiązanie.
Lionelo Igo – homologacja i-Size, od 100 do 150 cm. Dzięki regulowanemu zagłówkowi, fotelik idealnie nadaje się dla dzieci do 150 cm wzrostu. Pamiętaj, że my jako rodzice mamy obowiązek przewozić dzieci w fotelikach do osiągnięcia przez nich 150 cm wzrostu. Oprócz tego fotelik ma regulowany kąt nachylenia, dzięki czemu dopasuje się różnych modeli samochodów.
Co ciekawego przygotował jeszcze producent fotelików samochodowych Lionelo?
Nakładka Dry-Seat. Wkładka wykonana z wytrzymałego i mocnego materiału jednocześnie jest delikatna dla skóry dziecka. Zewnętrzna warstwa wykończona ze specjalnego perforowanego materiału, który zapewnia odpowiednią cyrkulację powietrza gwarantując uczucie suchości.
Daszek przeciwsłoneczny, który chroni maluszka przed promieniowaniem UV.
Dla młodych mam prowadzę też darmowe webinary. Ta wiedza na pewno Ci się przyda. Podczas webinaru powiem m.in. o tym:
-
Jak pomoc niemowlakowi samodzielnie zasypiać?
-
Jak zrozumieć płacz dziecka?
-
Jak zdrowo opiekować się niemowlakiem?
Przyjdź koniecznie! W prezencie otrzymasz ode mnie Skalę Denver do oceny rozwoju Twojego dziecka